Kansanmusiikki-instituutti esittelee heti vuodenvaihteen jälkeen kaksi uutta julkaisua. Mauno Järvelän Näppäripedagogiikka-kirja esittelee kaustislaisen viulupedagogin valloittavan elämäntyön. Kataja-yhtyeen juurekas pelimannilevytys puolestaan perehtyy vanhaan keskisuomalaiseen yhtyemusiikkiin.
Näppäripedagogiikasta kirjajulkaisu
Kansanmusiikki-instituutti on julkaissut Sibelius-Akatemian kunniatohtori Mauno Järvelän näppäripedagogiikkaa käsittelevän kirjan. Teos esittelee Järvelän kaustislaisen viulunsoittokulttuurin pohjalta kehittämän, kansainväliset mittasuhteet saavuttaneen soittoliikkeen historian ja musiikkikasvatusfilosofian. Kirjan on toimittanut FM Antti Huntus.
– Otaksun että jotkut tulevat lähestymään näppäripedagogiikkaa osana maamme musiikkikoulutuksen ympärillä tasaisin aikavälein käytävää keskusteluntapaista. Kirjasta löytynee siihenkin kehykseen sattuvaa ajateltavaa. Siirtäisin kuitenkin Maunon ja Antin teoksen ja koko näppäri-ilmiön eri mittakaavaan. Kyseessä on juhlallisesti soiva yhteiskunnallinen suunnannäyttö, jonka keskiössä kuplivat viisaudet ovat sovellettavissa melko lailla kaikenkarvaisten kaverien elämään. Pelimannihommat ovat ihmisen parasta aikaa, kirjoittaa viulutaiteilija Pekka Kuusisto teoksen esipuheessa.
Lahjakkuusajattelun sijaan näppäripedagogiikan periaatteet keskittyvät hyvän musiikkisuhteen luomiseen ja mahdollisimman laajan harrastuspohjan synnyttämiseen kaikenikäisten ja kaikentasoisten soittajien keskuuteen. Musiikkikasvatusmenetelmä korostaa paikallisen perinteen merkitystä osana henkilökohtaisen ja kansallisen omaleimaisuuden säilyttämistä musiikissa. Mauno Järvelä on palkittu työstään mm. Lastenkulttuurin valtionpalkinnolla, Pro Finlandialla sekä Taiteen Suomi-palkinnolla.
Teos julkistetaan 9.tammikuuta Helsingissä, Musiikkitalossa. Sen voi tilata jo nyt verkkokaupastamme.
Vanhan pelimanniyhtyemuodon jäljillä
Kataja-yhtyeen muodostavat äänekoskelainen mestaripelimanni Kari Dahlblom yhdessä Katariina Weijon, Tiia Pennasen ja Jarmo Hovin kanssa. Yhtyeen esikoislevyn Kansanmusiikkia Keski-Suomesta keskiössä ovat vanha keskisuomalainen pelimannisävelmistö sekä kanteleista, viuluista ja lyömäsoittimista muodostettu yhtyemuoto.
Keski-Suomen vanhimman pelimannimusiikin tunnetuimmat soittimet ovat kantele ja viulu. Kanteleen ja viulun yhtyesoitto oli yleistä vielä 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä perhejuhlissa, iltamissa ja muissa yhteisötilaisuuksissa. Kannonkosken kansansoittajien yhtye ja Saarijärven pelimannit olivat viimeisiä tiedossa olevia kantele- ja viuluyhtyeitä, joissa kanteleilla soitettiin vielä 1980-luvulla sulkutekniikalla.
”Entisaikojen pelimanneja kunnioittaen haluamme edesauttaa tämän harvinaiseksi käyneen perinteen säilymistä jälkipolvien muistissa. Yhtyeemme kokoonpano vaihtelee vanhojen esikuviensa mukaan: toisinaan yksi kantele säestää kahta viulua, toisinaan kaksi kanteletta säestää yhtä viulua. Välillä soitetaan pelkästään kanteleilla, ja silloin tällöin mukaan tulee rautamies eli pimpparaudan soittaja, joka soittaa monenlaisia muitakin kansanomaisia lyömäsoittimia”, kertoo mestaripelimanni Kari Dahlblom.
Kataja-yhtyeen levyn löydät verkkokaupastamme!